زمینه ظهور شهرسازی جدید یا New Urbanism
شهرسازی جدید | در ربع اول قرن بیستم، امریکا به صورت پیچیده و در هم و بدون برنامه از پیش اندیشیده شده ای رشد می کرد. کاربردهای در هم آمیخته و بی برنامه از مشکلات عمده شهرهای آمریکا محسوب می شد. پس از جنگ جهانی دوم با ظهور معماری مدرن و تفکر Zoning و همچنین ازدیاد وسایط نقلیه (اتومبیل) الگوی جدید بر اساس تفکرات Zoning در سراسر آمریکا تحقیق یافت. با به ثمر رسیدن این تفکر جدایی کاربری ها و پهن شدن و گسترش شهرها حادث گردید. حومه های خوابگاهی در جهت اسکان جمعیت ایجاد گردیدند و جدایی کامل محل سکونت (به همراه خرده فروشی) با سایر کاربری ها از جمله کاربری تجاری و صنعتی صورت گرفت.
زونینگ عامه پسند بود ولی برای اعمال آن هزینه های سنگینی پرداخت می شد و مهمترین آنها عبارت اند بودند از:
- نبود یک مرکز شهری
- نبود Pedestrian Scale (مقیاس انسانی)
- وجود ترافیک در شبکه های دسترسی به خاطر کاربری های مختلف و دوری محل کار از محل سکونت (قسمت اعظمی از سرانه ها به شبکه های دسترسی اختصاصی داده شده بود زیرا در الگوی جدید برای حمل افراد از محل زندگی به کار و یا برای دریافت خدمات مختلف نیاز به اتومبیل می بود)
نیواوربانیسم در جهت رفع تغییر در روش ها و الگوهای مکان یابی، برنامه ریزی و طراحی شهری می باشد که الگوها و روش های جدید خود برای توسعه و گسترش شهر را معرفی می کند. این تفکر ریشه در مکتب اکولوژی انسانی شیکاگو و نیز طرح واحد همسایگی کلارنس پری دارد و تا به امروز نیز ادامه یافته است. هدف نوشهرسازی تغییر شکل در همه جوانب توسعه مکانی و اجتماعی می باشد. بطوریکه اثرات کار آنها در منطقه و بخش قابل شناسایی می باشد. آنها در ارتباط با تمام سطح برنامه ریزی شهری و منطقه ای و طراحی شهری از نحوه تعیین مکان متروپل ها در منطقه تا چگونگی طراحی واحدهای مسکونی صاحب نظر می باشند و الگوهای مناسب خود را ارائه می دهند.
نوشهرسازی معتقد است با اعمال روش های جدید می توان حجم ترافیک شهری را کم کرده و از نابسامانی آن جلوگیری کرد. واحد همسایگی جدید تعریف شده توسط آنها معرف اصلی آنها محسوب می شود. واحد همسایگی که بر اساس دسترسی های عابر پیاده و شامل سلسله مراتبی از محیط های مسکونی، فضاهای عمومی و محل های کار و تفریح می باشد. (برخلاف حومه های گذشته که صرفاً دارای عملکرد خوابگاهی بودند.)
شهرگرایی برای ایجاد الگوی خود علاوه بر اینکه به شهرسازی نوین می اندیشد، نگاهی به گذشته و تعاریف همسایگی در گذشته دارد. استفاده از واحد همسایگی سنتی که در آن انواع کاربری ها یافت می شود و در کنار آن وجود مرکزی برای هر واحد که همه اینها در جهت متمرکز کردن شهر و ایجاد مقیاس انسانی خواهد بود. (تعریفی که مغایر با حومه سازی تفکر Zoning می باشد.) هر واحد همسایگی باید پاسخگوی نیازهای انسانی باشد. خانه دیگر صرفاً محلی برای خوابیدن نیست بلکه خانه جدید در همسایگی جدید باید محل زندگی و پاسخگویی به نیازهای انسان باشد.
الگوهای ارائه شده جهت برنامهریزی و طراحی شهری توسط New Urbanisim:
- جهت مکانیابی شهر ضرایب مربوط به شرایط اقلیمی، اقتصادی و استراتژیک و… طبق جداول مشخص اعمال می گردد.
- شهر متشکل از چندین واحد همسایگی می باشد که این واحدها توسط شبکه های ارتباطی به دیگر واحدها و مناطق اطراف متصل می باشند.
- هر واحد همسایگی متشکل از انواع کاربری ها می باشد. (واحدها باید فروشگاه و مشاغل به حد کافی داشته باشند.)
- هر واحد همسایگی از دو بخش ۱)مرکز قابلتشخیص ۲)پیرامون تشکیل می گردد.
- اندازه هر واحد: فاصله بین مرکز تا حاشیه نباید بیش از یک چهارم مایل باشد. (قابل دسترس برای پیاده)
- هر واحد می تواند شامل یک ترکیبی از گزینه های زیر باشد:
۱) فضاهای عمومی(مثل میدان)
۲) یک خیابان مهم و پر رفت و آمد
۳) یک ساختمان عمومی (مثل ساختمان کتابخانه، کلیسا با یک مرکز اجتماع)
۴) ایستگاه اصلی واحد همسایگی(ارتباط دهنده با سایر واحدها)
۵)فروشگاه های خرده فروشی
- فضای سبز باید در سرتاسر یک واحد همسایگی گسترده شود.
- اغلب مساکن در فاصله ۲۰۰۰ فوتی از مرکز می باشند. (معادل ۵ دقیقه پیاده روی)
- در هر واحد همسایگی گونه های مختلف مسکن وجود دارد، خانه های شخصی تک واحدی، خانه های ردیفی، آپارتمانی و… زیرا که انواع مختلف انسان ها (از لحاظ در آمد (فقیر و ثروتمند)، مجرد یا متأهل و پیر یا جوان) در آن زندگی می کنند.
- وجود مدرسه ابتدایی بطوریکه قابل دسترسی به صورت پیاده برای کودکان باشد.
- در نزدیکی هر مسکن زمین های بازی کوچک وجود دارند.
- از لحاظ سازمان دهی اداری واحد همسایگی خودگردان است و مسائلی چون مالیات، عوارض سالانه و حفظ و نگهداری و…. را درون خود حل می کند.
- خیابان ها در واحد همسایگی به شبکه راه ها وصل می باشند.
- در هر واحد خیابان ها باریک بوده به صورت شاخه های درخت می باشد که این خود باعث آرام شدن ترافیک گشته و به وجود آورنده محیط مناسب برای پیاده ها و دوچرخهسواری می باشد.
مباحث آموزشی شهرسازی | کارشناسی ارشد شهرسازی | برنامه ریزی شهری | سیر اندیشه ها در شهرسازی | طراحی شهری
منبع: جزوه سیر اندیشه ها در شهرسازی
انتشار مقاله شهرسازی جدید با ذکر منبع بلامانع است.
دیدگاهتان را بنویسید