مقاله شهرسازی ناحیه بهبود کسب و کار BID سامانه خودکفا جهت ارتقاء نواحی تجاری درون شهرها
چکیده :
مکان های خرید مراکز شهری در گذشته های بسیار دور از مهم ترین عوامل در پویایی این مراکز بوده اند. این مراکز در شرایط کنونی با مشکلاتی پیچیده شامل؛ رکود اقتصادی، کاهش تقاضای خرید و کمبود سرمایه گذاری های زیربنایی روبرو هستند. باززنده سازی این مراکز، به عنوان قلب تپنده شهرهای جهان در بهبود کیفیت زندگی ساکنان نقش حیاتی را ایفا می کند. رشد حومه گرایی در دهه های اخیر، باعث انتقال فعالیت های تجاری از مراکز شهری به حومه ها، و تضعیف مراکز درون شهری و از بین رفتن حیات اجتماعی این مراکز شده است. شهرسازان و مدیران شهری در دهه های اخیر یکی از روش های موثر در احیای BID . مکانیسم های مختلفی را جهت بازگرداندن حیات به مراکز شهر پیشنهاد داده اند مراکز شهری با رویکردی اقتصادی است. به طوری که، این روش سعی دارد با رشد اقتصادی در یک منطقه و محاسبه مالیات برآن، امکان خدمات رسانی به نواحی مسکونی و تجاری اطراف را فراهم آورد. این روش، با اصلاح ساختار اقتصادی، یک سامانه خودکفا، جهت بهبود وضعیت ،)BID( سبب احیای مراکز شهری خواهد شد. ناحیه بهبود کسب و کار اقتصادی مراکز شهری می باشد. این سامانه ابتدا در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی در شهرهای امریکا و کانادا مورد آزمایش سازمانی با مدیریت خصوصی و بودجه همگانی می باشد که سعی در تأمین خدمات مکمل برای BID . قرار گرفته است ناحیه خود دارد. به طوری که از طریق این مشارکت خصوصی- عمومی، باعث ارتقاء کیفیت زندگی و باز گرداندن حیات اجتماعی به این نواحی می شود. در پاسخگویی به پراکنده رویی در شهرها و از آنجایی که پویایی مراکز تجاری در شهر برای کیفیت زندگی اجتماعی لازم به نظر می رسد، احیا مرکز شهر در رأس سیاست های مدیران شهری، برای بازگرداندن حیات به مرکز شهر و تقویت زندگی اجتماعی در این مراکز است. BID این نوشتار بر آنست تا با مرور توصیفی بر ادبیات موضوع و تحلیل قیاسی نمونه های موردی موفق، به معرفی روش به عنوان یکی از راهکارهای موثر در بازگرداندن حیات اقتصادی و اجتماعی به مراکز شهری بپردازد.
دیدگاهتان را بنویسید