اوژن انار یا اوژن هنارد
اوژن انار یا اوژن هنارد Eugène Alfred Hénard به دنبال ارائه تصویری از شهر جدیدی نیست و در رویارویی با شهر نیز دغدغه حل ” مسائل فنی ” را دارد و نه مسایل اجتماعی. آمیزه ای از نظرات انار را می توان در پروژه ” نقشه گسترش و دگرگونی پاریس ” که آن را همراه با آلفرد آگاشه و هنری پروست تهیه کرده بود، یافت. (نقشه گسترش و دگرگونی پاریس، نخستین نقشه گسترش پاریس بود که از مرزهای اداری پایتخت فرانسه پارافراتر نهاد). او در بازسازی شبکه خیابان های پاریس بر نقش بزرگ ” مترو ” تاکید می کرد.
اوژن انار ترافیک را بر پایه ۶ اصل تقسیم بندی کرد:
- سکونت
- کارهای حرفه ای
- اقتصادی یا تجاری
- اجتماعی و یا تفریحی
- جشن ها و اعیاد
- رفت و آمد های استثنایی
او همچنین رفت و آمد ها را به دسته های:
- موقتی یا همیشگی
- رفت و آمد های یکنواخت
- همگرا یا واگرا تقسیم بندی کرد
اوژن انار در مورد تقاطع ها و حل مشکلات آن ها نیز پیشنهاداتی مطرح کرد. او به خوبی می دانست که کارایی شبکه پیشنهادی وی متاثر از چگونگی طراحی تقاطع هاست او برای حل تقاطع ها دو راهکار پیشنهاد داد:
- تقاطع غیر همسطح: انار معتقد بود که تمام آشفتگی ها از تلاقی دو مسیر روی می دهد و می خواست با عبور یکی از روی دیگری علت اصلی آشفتگی را از بین ببرد. او برای راحتی حرکت پیاده ها، استفاده از پله برقی را پیشنهاد کرد.
- فلکه: او این طرح را بسیار ساده تر و دلنشین تر از طرح قبلی می دانست و آن را به دلیل مشکلات تقاطع غیر همسطح از جمله: هزینه بالا و پاسخگو نبودن در تقاطع های با بیش از ۵ خیابان
انار کم ایراد ترین کار هوسمان را ایجاد فضاهای سبز و گردشگاه های بزرگ می دانست. او معتقد بود که پارکها باید به گونه ای در شهر پراکنده شوند که هیچ کس بیش از یک کیلومتر با پارک های بزرگ و ۵۰۰ متر با پارک های کوچکتر فاصله نداشته باشد.
انار برای شکستن ردیفی ساختن ساختمان ها، راهکار دندانه ای (پلکانی) را پیشنهاد کرد که بعد ها لوکوربوزیه نیز آن را مطرح کرد. (راهکارش در مقایسه با راهکار گارنیه، کهنه وقدیمی به نظر می رسید)
اوژن انار مبتکر چهار راه های شبدری، مبدع شهر – نمونه ها، نظریه پرداز شهرسازی زیر زمینی است و ” نخستین نظریه حمل و نقل همگانی شهری ” نیز از اوست و در مورد حفظ محیط های تاریخی نیز بر این باور است که هر بنای تاریخی را باید به خاطر ” ارزشی که دارد ” و ” مکانی که در آن جای گرفته ” مورد توجه قرار داد.
انار پیشنهاد داد مسیر حرکت سواره و پیاده بالاتر از تراز زمین ساخته شود و زیر آن تاسیسات زیربنایی جای گیرد. او برای این کار سطح رویین خیابان را در ارتفاع ۵ متری از سطح زمین طبیعی، پیشنهاد می کند. او همچنین برای زیر زمین نیز طبقه بندی هایی قرار داد. طبقه بندی خیابان بر اساس نظرات انار:
- طبقه نخست: پیاده ها و سواره ها
- طبقه دوم: تراموا
- طبقه سوم: کانال های مختلف تاسیساتی
- طبقه چهارم: حمل و نقل کالا
همچنین تراس هایی که از این طریق به وجود می آمد را به باغچه یا محل فرود هواپیماهای ملخی اختصاص می داد. (البته فرودگاه اصلی شهر را بیرون از شهر در نظر گرفته بود)
به اعتقاد فرانسوا شوای، اوژن انار ” بزرگ ترین شهرساز پیشگو ” است که نظریاتش بسیار بعد از او مطرح شد.
انار توجه چندانی به مسئله اجتماعی مسکن نداشت.
نظر استروفسکی راجع به انار: ” اوژن انار تصورات جالب خود را از آیندهای دور، با زبان معماری متعلق به گذشته بین کرده است “.
مباحث آموزشی شهرسازی | کارشناسی ارشد شهرسازی | برنامه ریزی شهری | طراحی شهری | سیر اندیشه ها در شهرسازی
منبع: کتاب مجموعه مباحث مشترک برنامه ریزی و طراحی شهری کیمیا فکر بزرگ
انتشار مقاله اوژن انار یا اوژن هنارد با ذکر منبع بلامانع است.
دیدگاهتان را بنویسید