مقاله شهرسازی بررسی عوامل موثر در شکل گیری تصویر شهر در راستای برندسازی شهری
چکیده:
تصویر مطلوب شهر در ذهن ساکنان و سایر افراد میتواند باعث جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران، گردشگران و مهاجران شود. همچنین مدیران شهری برای برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات مناسب برای شهرها نیازمند شناختی مناسب از تصویر فعلی شهر و عوامل تأثیر گذار در شکلگیری آن داشته باشند. از این رو هدف از این تحقیق بررسی عوامل کلیدی موثر در شکل گیری تصویر شهر در راستای برندسازی شهری در بین شهروندان شهر تهران میباشد.
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. روش نمونه گیری در این تحقیق خوشه ای بوده و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته های این پژوهش نشان میدهد که اولویت اجزای تشکیل دهنده مدل «شکل گیری تصویر درونی شهر تهران»، به ترتیب؛ بعد اقتصاد و تجارت، دامنه خدمات، جایگاه بین المللی شهر، زیر ساخت حمل و نقل و ارتباطات و ترافیک، مسائل اجتماعی، صیانت از آثار تاریخی، محیط زیست، جاذبه معماری و شهری، خویشتن شناسی شهروندان، فرهنگ و بعد دانشگاه و آموزش می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید