طرح رادبرن ۱۹۲۸
Radburn design housing (also called Radburn housing, Radburn design, Radburn principle, or Radburn concept)
همزمان با اقدامات کلارنس آرتور پری، دو معمار به نام کلرنس اشتاین و هنری رایت در ۲۵ کیلومتری نیویورک کوی مسکونی را بنا نهادند که در آن اصولی همانند اصول کلارنس پری به کار گرفته شده بود. اصولی که بعدها به نظام و طرح رادبرن شهرت یافت.
اشتاین و رایت از هواداران نظریه باغشهر ابنزرهاوارد بودند. اما بر خلاف نظریه باغشهر در مورد خودکفایی. این شهر به عنوان سکونتگاهی خوابگاهی در کنار نیویورک نقش ایفا می کرد و جمعیت آن نیز ۲۵ هزار نفر تعیین شده بود.
اساس طرح رادبرن اندیشه ” بلوک های شهری بزرگ مسکونی ” بود (سوپر بلوک) و بر پایه جدایی مسیر سواره و پیاده بود و برای پیوستگی حرکت پیاده از تقاطع های غیر همسطح استفاده شده بود.
رادبرن از سه واحد همسایگی که هر کدام جمعیتی معادل ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر داشت تشکیل شده بود و هر واحد همسایگی به چند سوپر بلوک تقسیم می شد و هر سوپر بلوک از ۲ یا سه بلوک و هر بلوک هم شامل ۲۰ واحد مسکونی ” تک خانواری ” بود. ساختمان های مسکونی ردبرن دو بر بودند. یکی به سمت کوچه های بن بست سواره رو و دیگری به باغچه های سبز جلوی خانه. در طرح رادبرن ” پارک ” به عنوان بهترین نقطه محله بود که در مرکز سوپر بلوک ها قرار می گرفت. بنا براین مرز بین بلوکها را فضای سبز تشکیل می داد.
در مرکز هر کدام از سه واحد همسایگی یک مدرسه قرار داشت که بیشترین قاصله آن تا هر خانه نزدیک به نیم مایل (۸۰۰ متر) بود و همچنین در مرکز اتصال این سه واحد همسایگی یک ” دبیرستان ” قرار داشت که حداکثر فاصله آن از هر خانه برابر یک مایل (۱۶۰۰ متر) بود همچنین بازارگاه و مراکز تفریحی همگانی و .. در نقطه اتصال واحدهای همسایگی قرار داشتند. (البته بازارگاه بزرگ و اصلی شهر در جاده منتهی به نیویورک مکان یابی شده بود)
بحران اقتصادی امریکا موجب شد تنها ۴۰۰ دستگاه از کل این طرح ساخته شود که این هم رفته رفته در شبکه ای از خیابان های بی تناسب به دام افتاد و به سرانجام دلخواه نرسید. این طرح بیشتر برای نواحی پیرامون شهری پیشنهاد می گردد اما به خاطر اصولی که دارد در درون شهرها هم گاها مورد استفاده قرار می گیرد.
اصول مهم طرح رادبرن
- آمیزش محیط مصنوع و محیط طبیعی
- جدایی کامل مسیرهای سواره و پیاده
- سلسله مراتب فضایی در ” گروه بندی خانهها ” و ” مسیر های سواره و پیاده “
- منطق جانمایی خدمات شهری بر پایه میزان خدمات رسانی به اهالی
مباحث آموزشی شهرسازی | کارشناسی ارشد شهرسازی | برنامه ریزی شهری | سیر اندیشه ها در شهرسازی | طراحی شهری
منبع: جزوه سیر اندیشه ها در شهرسازی
انتشار مقاله طرح رادبرن ۱۹۲۸ با ذکر منبع بلامانع است.
دیدگاهتان را بنویسید