روش های تأمین درآمد پایدار شهرداری ها
بودجه: عبارت است از برنامه ای مصوب در قالب ارقام و اصطلاحات مالی که وسایل اجرای طرح ها و فعالیت های یک سازمان را در دوره ای از زمان فراهم می کند و موارد زیر را در بر می گیرد:
- خدمات، فعالیت ها و طرح هایی که باید بر اساس برنامه ها اجرا شود.
- برآورد مبلغ و میزان مخارج انجام خدمات، فعالیت ها و طرح ها
- پیش بینی و تأمین منابع درآمد لازم برای تأمین هزینه های مربوط
منابع درآمدی ناپایدار: درآمدهای حاصل از عوارض ساخت و فروش مازاد تراکم است که به شدت وابسته به ساخت و ساز می باشد و به محض کوچک ترین رکودی در بخش ساختمان، درآمدهای شهرداری دچار نوسان می شود.
پیامدها و تبعات فروش مازاد تراکم
فروش مازاد تراکم علاوه بر این که جز منابع درآمدی ناپایدار است، جز منابع درآمدی نا سالم از وجوه مختلف محسوب می گردد. این کار عملاً به معنای فروش تخلفات است و هر چند درآمد و منابع کلانی در اختیار شهرداری ها قرار داده ولی در طول زمان پیامدهای منفی بسیاری داشته است. یکی از این پیامدها مغایرت این نوع تأمین مالی با هر نوع برنامه ریزی شهری بود.
دوم این که با فروش تراکم بی رویه و تغییر کاربری ها ایمنی شهرها به مخاطره می افتاد، از جمله این که حتی در گسل های زلزله و مناطق پرخطر برای ساخت و ساز بلند مرتبه، توسعه صورت می گرفت. سوم این که در اثر عدم تناسب کاربری ها با شبکه راه های موجود، ازدحام ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا بسیار افزایش یافت و کیفیت زیست تنزل پیدا کرد.
-
پیامدها و تبعات فروش مازاد تراکم به قرار زیر است:
تبعات کالبدی: به هم ریختگی سیمای شهر
تبعات زیر ساختی: عدم تناسب زیر ساخت ها با افزایش تراکم ساختمانی بدون برنامه (آب و فاضلاب، تلفن، برق و معابر)
تبعات اجتماعی: نقض اصول معماری اسلامی و ایرانی در خصوص مشرفیت، ازدحام جمعیت، نبود فضای گذران اوقات فراغت
تبعات اقتصادی: رواج بورس بازی مسکن و ساختمان
پیشنهادهای مرتبط با روش های تأمین درآمد پایدار شهرداری ها
- عوارض نوسازی: از مهم ترین منابع درآمدی پایدار شهرداری ها است و از نظر اقتصادی نیز مانند تثبیت کننده خودکار عمل می کند و می تواند عامل ثبات قیمت زمین و مسکن شهری باشد.
- کاهش درآمدها از بخش مسکونی و استفاده از منابع پایدار جهت تأمین درآمدها: شهرداری می بایست بر درآمدهای خود تنوع دهد و عوارض بر تولید که موجب تورم می شود را کاهش دهد.
- استفاده از روش حسابداری تعهدی: دریافت فوری و نقدی نمی تواند مشکلی از درآمدهای شهرداری بکاهد و با این سیاست تنها پروژه های زود بازده در ساختار شهرداری ها مورد توجه قرار می گیرد.
- فروش اوراق مشارکت برای تأمین مالی پروژه های شهرداری: از بهترین روش های مورد استفاده است، چرا که با کمترین ریسک و به خاطر کاهش نقدینگی های سرگردان جامعه، بیشترین تأثیر را در جامعه برجای خواهد گذاشت.
- حمایت های مختلف دولت از شهرداری: از طریق صدور مجوز برای مؤسسات و یا از طریق ارائه اوراق مشارکت
- استفاده از اعتبارات مردمی و به پشتوانه آن، دریافت وام از بانک ها: مشارکت بخش خصوصی
- آموزش مردم، تبلیغات از طریق رسانه های گروهی و همچنین افزایش درصدی به عوارض معوقه شهرداری برای هر سال جهت پرداخت به موقع عوارض
- دریافت به موقع عوارض مرتبط مختلف: در مورد عوارض مرتبط با اصناف و همچنین عوارض سالیانه خودرو نیز افزایش درصدی به علت دیر کرد برای کسانی که عوارض خود را به موقع پرداخت نکرده اند پیش بینی گردد.
- ایجاد ارزش افزوده و تغییر کاربری اراضی در اختیار شهرداری: تعیین کاربری مناسب مبتنی بر مطالعات طرح های جامع شهری و ایجاد ساخت و سازهایی مطلوب در آن اراضی می توان موجب افزایش قابل توجه قیمت و کسب درآمدهای قابل توجه برای شهرداری ها گردد.
- حذف کلیه معافیت ها: ارگان های مختلف دولتی و غیر دولتی که بر اساس مصوبات مختلف از پرداخت عوارض و حقوق شهرداری ها معاف شده اند، باید ملزم به پرداخت عوارض گردند.
- افزایش درآمد مبتنی بر تغییرات لازم در شرح خدمات طرح های توسعه شهری : مشاوران باید ملزم به تهیه طرح های مالی که در آن، به تدابیر لازم، جهت افزایش درآمد شهرداری ها در قبال اجرای طرح اتخاذ شده است، باشند.
- سرمایه گذاری مناسب: در صنایع مرتبط با ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز شهرداری ها با مشارکت بانک ها و بخش خصوصی، از جمله کارخانه های تولید انواع ماشین آلات عمرانی و خدماتی و….
- استفاده از اعتبارات آژانس های بین المللی: در زمینه بهداشت محیط شهری و بهبود محیط زیست شهری
- ارتقای سطح مدیریت
- تسهیل انجام عملیات بانکی
مباحث آموزشی شهرسازی | کارشناسی ارشد شهرسازی | برنامه ریزی شهری
منبع: کتاب مباحث تخصصی برنامه ریزی شهری برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری کیمیا فکر بزرگ
انتشار مطلب ” روش های تأمین درآمد پایدار شهرداری ها ” ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.
دیدگاهتان را بنویسید