مقاله شهرسازی استفاده از مفهوم تراکم ادراکی در برقراری مطلوبیت محیطی مورد مطالعه: محله اسپه کلا شهر آمل
چکیده
هدف اصلی استفاده از تراکم در برنامه ریزی های شهری، ایجاد مطلوبیت محیطی است؛ ضمن اینکه تراکمی در هر محیط مناسب است که در آن مطلوبیت محیطی نیز وجود داشته باشد. بنابر آنچه گفته شد هدف این پژوهش، بررسی روشی برای برقراری توازن بین میزان تراکم جمعیتی و مطلوبیت محیطی است.
فرضیه تحقیق نیز این است: با استفاده از مفهوم تراکم ادراکی میتوان شرایط دستیابی به این توازن و تراکم مناسب هر محیط را فراهم کرد. شهرنشینان میزان تراکم موجود در محیط را نه برمبنای تراکمهای عددی واقعی آن محیط، بلکه براساس قضاوت ذهنی ادراک میکنند. این ادراک و قضاوت ذهنی آنها به یکسری نشانههاو عواملی وابسته است. در واقع با شناخت این نشانهها و اولویتبندی و طراحی در جهت کاهش آثار منفی آنها و نیز ایجاد مطلوبیت محیطی، میتوان حتی تراکم های جمعیتی بالا را مطلوب کرد و از تأثیرات منفی آنها کاست.
در این پژوهش پس از تحلیل نحوه توزیع تراکم ها در شهر آمل – بهعنوان شهری با الگوی توسعه متراکم- با استفاده از روش آنتروپی و انتخاب یک محلi متراکم از این شهر، میزان تراکم از نظر ساکنان آن محله تحلیل شده است. حدود ۹۴ درصد پاسخدهندگان تراکم بالا و بسیار بالایی را از محله ادراک کردهاند. همچنین در این بررسی از پاسخدهندگان درخواست شد نشانههای مؤثر را در چنین ادراکی از میزان تراکم بیان کنند. پس از جمعبندی نشانهها، بهمنظور شناخت میزان اهمیت هریک از آنها و ضریب تأثیرگذاریشان (با توجه به ویژگیهای محله) در ادراک مردم، از روش مقایسههای زوجی استفاده شده است. در پایان نیز برای دست یابی به توازن بین تراکم و مطلوبیت محیطی، پیشنهادهایی ارائه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید